افراد بسیاری در سراسر دنیا دوست دارند که جوراب‌های نرم و زیبا بپوشند. جوراب یکی از اختراع‌های جذاب برای محافظت از پاها در برابر نور آفتاب و راحت نگه داشتن پاها در طول روز است. همچنین برای ماه‌های زمستان فوق‌العاده است.

پوشیدن جوراب بهترین روش برای راحتی پاها و محافظت از آن‌ها است. اما جوراب‌ها گاهی اوقات به ویژه در هوای گرم تابستان می‌توانند اذیت‌کننده باشند و تنها چیزی که می‌خواهید آزاد گذاشتن پاها است. برای داشتن این راحتی روز ۸ ماه می به نام روز بدون جوراب (No Socks Day) نام‌گذاری شده است. در روز بدون جوراب افراد سراسر دنیا از نپوشیدن جوراب و آزاد گذاشتن پاها لذت می‌برند. اما چرا باید جوراب بپوشیم؟ به مناسبت روز بدون جوراب در این مطلب به بررسی اهمیت جوراب پوشیدن و دلایل آن پرداخته‌ایم.

چرا جوراب پوشیدن مهم است؟

اهمیت پوشیدن جوراب

جوراب برای سلامت کلی پاها مهم است زیرا نه تنها رطوبت را جذب کرده بلکه از ساییده شدن کفش‌ روی پاها جلوگیری می‌کند. علاوه بر این محافظی برای ایجاد لایه‌ی نرم در پا و گرم نگه داشتن آن‌ ایجاد کرده و همزمان با نزدیک شدن به پاییز و زمستان، جوراب می‌تواند از یخ زدن پاها و سرمازدگی جلوگیری کند. برخی جوراب‌های مخصوص مانند جوراب فشرده‌سازی می‌توانند گردش خون را بهبود داده و از خستگی پاها جلوگیری کند.

جوراب نخستین خط محافظتی از پاها است. علاوه بر این محیط ایدئالی برای کنترل رطوبت و دما ایجاد می‌کند. افرادی که از بیماری نوروپاتی رنج می‌برند باید همیشه جوراب سفید بپوشند تا زخم‌ها و تاول‌های باز روی پاها و مچشان را تشخیص دهند.

نخستین دفاع در برابر تاول‌ها استفاده از کفش و جوراب با اندازه‌ی مناسب است. تاول‌ها از اصطکاک ایجاد شده و نتیجه‌ی جدا شدن لایه‌ی پوست است. اضافه کردن لایه‌ای مانند جوراب احساس سایش پوست را کاهش می‌دهد. جوراب‌های نخی استاندارد این کار را انجام می‌دهند. اگرچه امروزه پدهایی در جوراب قرار داده می‌شود. وجود دو لایه پارچه در جوراب به کاهش اصطکاک و سایش پوست کمک می‌کند. با وجود اینکه وجود پد و لایه‌ی دوگانه در جوراب اغلب برای ورزش استفاده می‌شود اما می‌توان آن را برای استفاده‌ی روزمره هم به کار گرفت.

انواع مختلف جوراب و نحوه‌ی پوشیدن آن‌ها

انواع مختلف جوراب‌ها با بلندی، جنس و مدل‌های مختلف در دسترس هستند و می‌توانید مدل دلخواه و مناسب خود را از میان آن‌ها انتخاب کنید.

در صورت نپوشیدن جوراب با مشکلاتی مانند تاول، زخم و بوی بد پا مواجه خواهید شد. جوراب بدون توجه به فصل و فعالیتی که انجام می‌دهید از پاهایتان محافظت می‌کند. در ادامه انواع مختلف جوراب‌ها برای موقعیت‌های مختلف معرفی شده‌اند:

۱. جوراب بلند/ بالای زانو

بلندی جوراب ساق بلند تا بالای زانو است و انتخاب بسیار خوبی برای خانم‌ها هنگام پوشیدن دامن به شمار می‌رود. جوراب‌های طرح‌دار هم یک انتخاب عالی برای داشتن استایل جالب و جذاب هستند. آقایان و خانم‌های اسکاتلندی به پوشیدن جوراب‌های ساق‌بلند با دامن‌هایی که بلندیشان تا زانو است مشهور بودند.

۲. جوراب‌ زیر زانو

خانم‌ها اغلب از جوراب زیر زانو در فصل زمستان همراه با کفش‌های مخصوص دویدن یا بوت استفاده می‌کنند. این جوراب‌ها مانند پد عمل کرده و یک لایه را برای گرم نگه داشتن پاها اضافه می‌کنند. علاوه بر این جوراب‌های زیر زانو برای فعالیت‌های فیزیکی انتخابی عالی هستند.

۳. جوراب ساق بلند

جوراب ساق بلند

جوراب‌های ساق بلند به اندازه‌ای بلند هستند که ماهیچه‌های ساق پا را می‌پوشانند و تا کمی پائین‌تر از زانو کشیده می‌شوند. اغلب افراد در صنعت ورزش و ورزشکارها این مدل جوراب را برای محافظت از ساق پای خود انتخاب می‌کنند. جوراب ساق بلند همچنین برای دویدن و فعالیت‌های بدنی شدید در بیرون از منزل هم مناسب است.

۴. جوراب ساق متوسط

جوراب‌های ساق متوسط ساق پا را پوشش می‌دهند اما بلندی آن‌ها به اندازه‌ای نیست که به صورت کامل ساق را بپوشاند. جنس این مدل جوراب اغلب از پشم است که پاها را در زمستان گرم نگه می‌دارد و به ویژه برای افرادی که فعالیت فیزیکی انجام می‌دهند کاربردی است.

۵. جوراب نیم‌ساق

جوراب نیم ساق

جوراب‌های نیم‌ساق یک چهارم پاها را تا بالای مچ و قبل از ساق پوشش می‌دهند. این جوراب‌ها پوشش بسیار عالی‌ای را فراهم کرده و از تاول زدن پشت پاها جلوگیری می‌کنند. به صورت کلی آقایان برای اهداف حرفه‌ای و خانم‌ها برای محافظت از پاها از این جوراب استفاده می‌کنند.

۶. جوراب ساق کوتاه

جوراب‌های ساق کوتاه جوراب‌های کوتاهی هستند که کمی بالاتر از لبه‌ی کفش قرار گرفته و اغلب با کفش‌های مخصوص دویدن پوشیده می‌شوند.

۷. جوراب مچی

جوراب ساق کوتاه

اگر به این فکر می‌کنید که همراه کفش‌هایی مانند لوفر یا کفش‌های غیررسمی چه جورابی بپوشید، باید بدانید که بهترین انتخاب جوراب مچی است زیرا از پاها محافظت می‌کند. این جوراب‌ها پاها را تا قسمتی از مچ پوشش می‌دهند. جوراب مچی یک انتخاب ایدئال برای موقعیت‌های غیررسمی است.

۸. جوراب کالج

این مدل جوراب نازک است و لایه‌ی محافظتی‌ای را که برای پوشیدن به همراه کفش‌هایی مانند لوفر مناسب است ایجاد می‌کند. برای جلوگیری از زخم شدن پاها بهتر است این مدل جوراب را استفاده کنید زیرا با وجود اینکه مشخص نیستند و دیده نمی‌شوند می‌توانند پاها را از زخم شدن و تاول زدن محافظت کنند.

۹. جوراب پا انگشتی

این جوراب‌ها فقط انگشتان و کمان بالایی پاها را پوشش می‌دهند و برای پوشیدن با کفش‌هایی مانند میول مناسب هستند. این جوراب‌ها را نمی‌توان با همه‌ی کفش‌ها پوشید اما همه‌ی افرادی که طرفدار کفش کتانی هستند باید این جوراب‌ها را داشته باشند.

کدام نوع جوراب بهتر است؟

برای پوشش روزانه جوراب‌هایی که ۱۰۰ درصد نخ‌پنبه هستند، ترکیب نخ‌پنبه و پلی‌استر، بامبو، پلی‌استر، نایلون و اسپندکس مناسب هستند. اما برای پیاده‌روی و فعالیت‌های خارج از منزل جوراب‌هایی از جنس پشم، بامبو و پلی‌پروپیلن کاربردی هستند.

مشکلات نپوشیدن جوراب

مشکلات نپوشیدن جوراب

پوشیدن جوراب پاها را خشک نگه داشته و از بیماری‌هایی مانند پای ورزشکار جلوگیری می‌کند. بیماری پای ورزشکار باید توسط پزشک یا فیزیوتراپیست درمان شود. ممکن است این مشکل باعث خارش شده و برای رفع علائم آن نیاز به تجویز دارویی باشد. نپوشیدن جوراب می‌تواند منجر به شرایطی مانند تاول یا زخم روی پا شود. علاوه بر این در صورت نپوشیدن جوراب بوی پا ایجاد می‌شود زیرا پا غدد تعریق بسیار زیادی دارد.

پاها به صورت میانگین در هر روز به اندازه‌ی یک فنجان تعریق ایجاد می‌کنند. حتی با وجود دوش گرفتن در هر روز، تعریق پا شامل باکتری‌های زیادی است. داخل کفش در محیط گرم و مرطوب، باکتری‌ها به خوبی رشد می‌کنند. پوشیدن جوراب‌هایی که از الیاف طبیعی تولید شده‌اند می‌تواند به کاهش ایجاد رطوبت و رشد باکتری که منجر به عفونت می‌شود کمک کند. جوراب‌ها باید یکبار در هر روز در شرایط عادی، بعد از ورزش و در صورت تعریق بیش از حد یا وجود عفونت دو بار در روز تعویض شوند.

نپوشیدن جوراب می‌تواند باعث مشکلات بسیاری شود که در ادامه توضیح داده شده‌اند:

بوی بد پا

بوی بد پا همیشه یکی از نشانه‌های قابل توجه هنگام نپوشیدن جوراب است. به دلیل اینکه جوراب به جذب عرق از پا کمک می‌کند. بدون جوراب عرق پا جذب نمی‌شود و اولین علامت قابل توجه آن بوی بد است. جوراب همچنین از ساییده شدن پوست پا روی کف کفش هم جلوگیری می‌کند. هنگامی که پا به صورت مداوم داخل کفش ساییده شود، تاول ایجاد می‌شود.

پای ورزشکار

پای ورزشکار نوعی قارچ است که می‌تواند روی پا رشد کند و مسری است. این موضوع بدان معنا است که در صورتی که در فروشگاهی بدون ئوشیدن جوراب کفشی را امتحان کنید ممکن است به قارچ مبتلا شوید.

پای ورزشکار مشکل جدی‌ای نیست اما گاهی درمان آن دشوار است. در صورتی که مبتلا به دیابت هستید یا سیستم ایمنی ضعیفی دارید و فکر می‌کنید به پای ورزشکار مبتلا شده‌اید باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. برای درمان این مشکل اغلب از داروهای موضعی ضد قارچ استفاده می‌شود. در صورتی که این داروها مفید نباشند پزشک داروهای موضعی قوی‌تر یا داروهای خوراکی را تجویز می‌کند و اغلب از بیمار می‌خواهد با مراقبت‌های خانگی محل عفونت را تمیز نگه دارد.

قارچ پوستی

قارچ‌های پوستی بر خلاف اسمشان (Ringworm) در واقعیت کرم نیستند بلکه نوعی قارچ هستند که روی پوست رشد می‌کنند. هنگامی که جوراب نمی‌پوشید در معرض خطر رشد قارچ روی پا قرار می‌گیرید. این موضوع می‌تواند بسیار خطرناک باشد زیرا قارچ‌ها می‌توانند به سمت قسمت‌ها بالاتر پا هم رشد کنند.

در صورتی که فکر می‌کنید روی پایتان قارچ پوستی ایجاد شده است در ابتدا برای تشخیص به یک پزشک مراجعه کنید. قارچ پوستی خطرناک نیست اما می‌تواند مداوم باشد. در صورت درمان مناسب اغلب در عرض دو هفته درمان می‌شود. رایج‌ترین درمان استفاده از پماد، کرم، ژل یا پودر است.

خراب شدن کفش

ممکن است کفش‌هایی که می‌خرید خیلی گران قیمت باشند. هنگامی که با کفش جوراب نمی‌پوشید همه‌ی ذرات و آلودگی‌ها را به داخل کفش خود می‌آورید. کف کفش‌هایی که بدون جوراب پوشیده شوند سیاه و کثیف می‌شود.

چه شرایطی برای نپوشیدن جوراب مناسب است؟

بهترین زمان نپوشیدن جوراب، شب است زیرا امکان گردش هوا و از بین رفتن بوی پا را فراهم می‌کند. در شرایط دیگر مانند پوشیدن کفش‌های آبی یا دوش گرفتن می‌توان بدون جوراب بود.

در پایان

در این مطلب با مدل‌های مختلف جوراب، دلایل جوراب پوشیدن و آسیب‌هایی که نپوشیدن جوراب ایجاد می‌کند آشنا شدیم. مدل جوراب مورد علاقه‌ی شما چیست؟

منابع: Parkview، Kresent، socks n socks