https://modanews.ir

شناسه خبر :15393
منبع خبر :
دوشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۹
35 بازدید

فست فشن به شرکت‌های تولید پوشاکی اتلاق می‌شود که لباس‌های مد روز را سریع و با قیمت‌های پایین تولید می‌کنند. در این مطلب از مجله دنیای مد به مزایا و معایب Fast Fashion و تاثیری آن بر محیط زیست می‌پردازیم.


فست فشن به شرکت‌های تولید پوشاکی اتلاق می‌شود که لباس‌های مد روز را سریع و با قیمت‌های پایین تولید می‌کنند. در این مطلب از مجله دنیای مد به مزایا و معایب Fast Fashion و تاثیری آن بر محیط زیست می‌پردازیم.

فست فشن یا مد سریع اصطلاحی در مد معاصر است و به معنای رواج سبک و مدلی از لباس‌ها و استایل است با قیمت پایین که برای طراحی و تولید آنها از هفته های مد و یا نمایشگاه های مد و لباس الهام گرفته شده است و به طور گسترده تولید و در دسترس و خرید در فروشگاه‌ها قرار می‌گیرند.

فست فشن دقیقا مثل هفته مُد ( fashion week) در دو فصل بهار/تابستان( S/S) و پائیز/زمستان ( F/W) ارائه می‌شود. برندهای فست فشن معروفی مانند H&M ، Zara ، M ، Peacocks و Topshop فلسفه تولید سریع و قیمت مقرون به صرفه را هدف اصلی تجارت خود قرار داده‌اند.

تاریخچه مد سریع

مد سریع یا fast fashion در دهه ۱۹۸۰ در امریکا و به رهبری شرکت‌هایی مانند زارا اوج گرفتند. شیوه کار شرکت‌های مذکور به این شکل بود که با الهام از لباس افراد مشهور و خانه‌های مد دنیا، لباس‌هایی ارزان را سریع روانه بازار می‌کردند و در حجمی وسیع به دست خریداران می‌رساندند.

در واقع فست فشن برای این است که مشتری در جریان ترند مُد و اتفاقات و برند‌های روز باشد و همچنین مشتری بتواند با هزینه کم پوشاک به روز و جاری هفته را خریداری کند.

برندهای فست فشن یا مد سریع

برند پیشرو در این زمینه برند اسپانیایی Zara بود سپس H&M سوئد و Gap امریکا به این عرصه وارد شدند. مدت زمان لازم در مد سریع از طراحی تولید تا توزیع گسترده بسیار کوتاه است شاید چیزی حدود ۲ هفته باشد و البته عمر آن نیز بسیار کوتاه، چیزی نزدیک به ۳ دقیقه، می‌باشد و خیلی زود مد دیگری جای آن را خواهد گرفت.

تفاوت فست فشن با تولید انبوه

از تفاوت‌های بین فست فشن ( Fast Fashion ) با تولید انبوه (mass production) می‌توان به اهمیت طراحی لباس در مد سریع اشاره کرد، با توجه به تغییر فصل، درحالی که در تولید انبوه دیزاین و طراحی لباس فصلی وجود ندارد و حتی ممکن است یک طرح سال‌ها بصورت ممتد و تکراری تولید شود.

باید در نظر گرفت که از نظر هزینه فست فشن به نسبت تولید انبوه،بدلیل طراحی به روز، گران‌تر است. اما علت موفقیت مد سریع و افزایش فروش محصولات، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و کاهش قیمت‌ها است.

ویژگی‌های فست فشن

برندهایی که در زمینه فست فشن و تولید لباس به فعالیت می‌کنند، ویژگی‌های خاصی دارند. مثلا:

  1. طراحی و تولید بیش از ۱۰ کالکش در سال
  2. عرضه محصولات متنوع در سریع ترین زمان(گاهی کمتر از دو هفته)
  3. تولید تعداد کم محصولات برای تشویق به خرید لباس‌های جدید
  4. کیفیت پایین که بعد از چند بار استفاده باید دور انداخته شود
  5. سوء استفاده از کارگران کشورهایی فقیر با دستمزد کم
  6. تولید کالای بی کیفیت با قیمت پایین
فست فشن یا مد سریع چیست؟

معایب مد سریع

اثرات منفی فست فشن بر دنیا بسیار زیاد است. بجز موضوع ترویج مصرف‌گرایی، اثرات مخربی بر محیط زیست، ایجاد آلودگی‌های مختلف، استثمار کارگران و … را نیز داراست.

  1. ترویج مصرف‌گرایی
  2. آلودگی‌های جدی برای آب و هوا
  3. استفاده از مواد ارزان و بی‌کیفیتی و رنگ‌های سرطان‌زا
  4. استثمار کارگران در کشورهای فقیر و توسعه‌نیافته با دستمزد اندک
  5. تولید زباله بیشتر و تخریب محیط زیست
فست فشن یا مد سریع چیست؟

کارشناسان حوزه مد و لباس در مورد مد سریع بیان کردند:

پوشاک بخش مهمی از فرهنگ یک ملت و گویای اصالت فکری و رفتاری آن ملت است و فست فشن باعث از بین رفتن اصالت پوشاک می‌شود.

برگرفته از goodonyou.eco

منبع : دنیای مد

برچسب ها:
  • نظرات و تجربیات شما
    نام:
    ایمیل:
    سایت شما:
    * نظری شما:
    قوانین ارسال نظر
    قوانین ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت < <دیوار خبر>>مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.