گونه‌های مختلفی برای فرم بدن زنان وجود دارد که هرکدام از آنها در نوع خود زیبا هستند. شکل بدن با ساختار استخوان، ژن‌ها، سن، توزیع چربی، توده عضلانی و سبک زندگی تعیین می‌شود. یک مطالعه‌ی تحقیقاتی تأیید می‌کند که فرم بدن زنان به طور گسترده در پنج دسته قرار می‌گیرد و هر شکل بدن دیگری با ترکیبی از این پنج فرم به‌وجود می‌آیند. گاه از این فرم‌های مترادف با اصطلاح‌های «تیپ بدن» و «شکل بدن» نام برده می‌شود. برای آشنایی با فرم‌ها و تیپ‌های مختلف بدن زنان، درک اینکه فرم بدن شما از کدام نوع است و نکاتی برای زیباتر شدن استایل‌تان، این مقاله را بخوانید.

۱. فرم بدن صاف یا مستطیلی

فرم بدن صاف

اگر تمام قسمت‌های بدن شما اندازه‌های یکسانی دارند، تیپ بدنی صاف و باریکی دارید. این تیپ بدنی به بدنه سوپر مدل معروف است. به آن فرم مستطیلی یا خط‌کش نیز گفته می‌شود. لباس‌های تنگ و پولک‌دار برای کسانی‌که این فرم بدنی را دارند جذاب است و باعث می‌شود استایل خیره‌کننده‌ای با این لباس‌ها داشته باشید تا ظرافت اندام شما زیباتر دیده شود. همچنین اگر می‌خواهید اندام شما کمی پر تر باشد، پوشیدن لباس‌‌های مشکی را فراموش کنید و به سراغ رنگ‌های روشن بروید و بافت‌ها و لباس‌هایی با برش‌های مختلف و جسورانه را امتحان کنید.

۲. فرم بدن گلابی

فرم بدن گلابی

اگر باسن بزرگ و سینه های کوچک دارید، فرم بدن شما گلابی یا مثلثی است. با توجه به اینکه در این فرم بدن، زنان باسن پهنی دارند، اگر لباس مناسب با این اندام‌ را انتخاب کنید، فرم کمرتان بسیار زیبا به نظر خواهد رسید.

برای فرم بدن گلابی توصیه می‌کنیم که تاپ‌های یقه اسکوپی و یقه قایقی روشن بپوشید. این کار باعث می شود شانه های شما پهن تر به نظر برسند. همچنین برای برجسته کردن استایل‌تان از دستبندها و اکسسوری‌های زیبا استفاده کنید و پوشیدن سوتین پوش آپ یا سوتین اسفنجی برای اینکه بین بالاتنه و پایین‌تنه تعادل ایجاد شود انتخاب بهتر و مناسب‌تری است.

اگر می‌خواهید لباسی که می‌پوشید در اندام شما ظاهر نامناسب و نامرتبی نداشته باشند، از پوشیدن لباس‌های پف دار، شلوارهای لوله تفنگی و دامن‌های تنگ خودداری کنید.

۳. فرم بدن سیب

فرم بدن سیب

اگر بدن توپری دارند و در قسمت بالاتنه زودتر از قسمت‌های دیگر دچار اضافه وزن می‌شوید، فرم بدن سیب دارید. ویژگی های معمول شکل بدن سیب سینه بزرگ، باسن کوچک و قسمت میانی پر است. این افراد معمولا دارای پاهای باریکی هستند. برای متعادل کردن بالاتنه، لباس هایی را انتخاب کنید که به پایین تنه انحنا و شکل پرتری می‌دهند.

همان‌طور که گفتیم، زنان با اندام سیب شکل پاهای باریک و زیبایی دارند. شما با پوشیدن یک شلوار کوتاه یا کفش پاشنه بلند می‌توانید بدن خود را کشیده‌تر و نیمه پایینی بدن‌تان را متعادل کنید و استایلی متناسب با فرم بدن‌تان بسازید.

برای اینکه توجه را از روی کمر، شکم و سینه بردارید، لباس‌ها و دامن‌های تنگ را از استایل‌تان حذف کنید. کار دیگری که باید انجام دهید این است که از پوشیدن لباس‌هایی با الگوی متفاوت در ناحیه شکم خودداری کنید و کمربندهای پهن نبندید، چون با این کار توجه بیشتری به شکم شما جلب می‌شود.

۴. فرم بدن قاشقی

فرم بدن قاشقی

در فرم بدن قاشقی یا گلابی، باسن بزرگتر از همه اندام‌های دیگر است. تمایل به افزایش وزن در قسمت فوقانی، به خصوص ناحیه معده، بازوها و ران‌ها معطوف می‌شود. چربی‌هایی که دور کمر و پهلو جمع شده‌اند، بزرگترین مشکل فرم بدن قاشقی برای زنان هستند.

اگر فرم بدن شما قاشقی است، برای بالاتنه لباس‌هایی با رنگ روشن بپوشید، اما لباس‌های قسمت‌های میانی و پایین‌تنه را از رنگ تیره انتخاب کنید و تاپ‌های یقه قایقی، یقه اسکوپی، دامن کوتاه، تاپ‌هایی با تزئینات در قسمت یقه، گوشواره و کردنبندهای بزرگ، کت‌های اپل‌دار و سوتین‌های اسفنجی بپوشید.

اما آنچه باعث می‌شود استایل شما با فرم بدن‌تان همگام نباشد، انتخاب‌های اشتباهی همچون شلوار جین مخروطی، پیراهن‌های بدون برش و الگو، تاپ با برش زیر سینه، لباس آستین‌ کوتاه با یقه‌های گرد، لباس‌هایی که در زیر سینه چین‌دار هستند، تاپ‌هایی با شانه‌های باریک، دامن‌ها و شلوارک‌های کوتاه، کفش‌های پنجه گرد و صندل‌های بنددار است.

۵. شکل بدن ساعت شنی

فرم بدن ساعت شنی

زنانی که فرم بدن ساعت شنی دارند، شانه و باسن با عرض متناسب و کمر باریک و خوش فرمی دارند و پاها در یک راستا با نیم تنه قرار دارند. ساعت شنی بک فرم بدن بسیار مطلوب برای زنان است و حتی پوشیدن لباس‌های تنگ در قسمت کمر و سینه هم ممنوعیتی ندارد، چون ظاهر زنانه را برجسته‌تر می‌کنند.

زنانی که فرم بدن ساعت سنی دارند، می‌توانند به راحتی لباس‌های تنگ بپوشند تا فرم و انحنای اندام آن‌ها دیده شود و گزینه‌های متنوعی مثل کمربندهای پهن روی پیراهن یا لباس، تاپ و دامن، لباس‌های راسته، دامن، تاپ‌های تنگ، ژاکت‌های کوتاه، تاپ یا لباس‌هایی با کمر چین‌دار، دامن‌های مدادی، دامن‌های چاک‌دار در پهلو یا پشت، چکمه‌های بلند، صندل‌های بنددار، کفش‌های پاشنه بلند بپوشید. تنها چیزی که این افراد نباید بپوشند، تاپ‌ها و لباس‌های گشاد و بدون الگو و استفاده زیاد از اکسسوری‌ها است.

۶. شکل بدن مثلثی معکوس

شکل بدن مثلثی معکوس

اگر فرم بدن شما مثلثی معکوس است پس شانه های پهن، باسن کوچک و پاهای باریک دارید و بالاتنه شما حجیم و برجسته است که باعث می‌شود توجه را از کمرتان دور کند. لباس‌هایی که برای اندام شما مناسب هستند شامل لباس‌های یقه گرد و یقه هفت، شلوار جین جیب‌دار و با کمر باریک، لباس ساتن، برش ماهی، گوشواره، گردنبندهای باریک، لباس های بلند، شلوارهای فاق بلند، کفش های پاشنه‌دار و دامن‌های پولک‌دار است.

اما چه نباید پوشید؟ لباس‌ها و تاپ‌های گشاد و بدون فرم، دامن‌های مدادی، شلوارهای گشاد، لباس با آستین سه ربع، شلوارهایی با کمر پهن و لباس‌ها اپل‌دار برای فرم بدن مثلثی معکوس مناسب نیستند.

۷. فرم بدن بیضی برای زنان

فرم بدن بیضی

اگر بدن شما بیضی شکل باشد، سینه شما بزرگتر از بقیه بدن خواهد بود. باسن باریک است و قسمت میانی چاق به نظر می‌رسد. زنان با این فرم‌ بدنی قبل از هر جای دیگری در قسمت شکم دچار اضافه وزن می‌شوند. فرم کمر خیلی واضح نیست و در نهایت پهن‌ترین قسمت بدن است. باسن صاف و پاها باریک است.

توصیه می‌کنیم اگر فرم بدن بیضی دارید، تاپ یا پیراهن های یقه مربعی، یقه V و یقه U بپوشید. همچنین می‌توانید تاپ و دامن با راه راه‌های عمودی، شکوفه‌دار، تاپ‌های تونیک، لباس‌ها و تاپ‌های کمربند دار، لباس‌های یقه شل، دامن‌های توری یا گشاد، شلوارهای سندبادی بپوشید. همچنین پوشیدن لباس‌ها یا دامن‌های بالای زانو، شما را خوش اندام نشان می‌دهند. برای استفاده از اکسسوری‌ها هم بهتر است کفش‌های پاشنه بلند، گوشواره‌های بلند و باریک و گردن‌بندهایی که روی لباس می‌افتند، انتخاب کنید.

اما فراموش نکنید که بهتر است وقتی اندام بیضی شکل دارید، شلوارهای جین و کتان مخروطی، تاپ‌های گشاد، شلوارها و دامن چین‌دار، یقه اسکی، ژاکت‌های گشاد، ژاکت‌های کش‌بافت پشمی، لباس‌های با راه راه افقی، گوشواره و گردنبندهای بزرگ، کفش‌های پنجه گرد و تخت نپوشید.

۸. فرم بدن الماسی

فرم بدن الماسی

اگر بدنی به شکل الماس دارید، باسن شما پهن و سینه باریک و در راستای شانه‌های شما خواهد بود. قسمت میانی بدن‌تان مانند بدن‌های بیضی شکل پر به نظر می‌رسد. در این بدن‌ها کمر فرم مشخصی ندارد و تمایل به افزایش وزن در اطراف شکم معطوف می‌شود و قسمت ران پا وزن بیشتری دارد. اما بهترین ویژگی فرم بدن الماسی مربوط به بازوها و پاها است. بازوهای شما باریک و خوش فرم هستند و پاها به خوبی فرم گرفته‌اند.

رمز موفقیت برای داشتن استایل مناسب با اندام الماسی شکل این است که یک تعادل فوق‌العاده با سینه خود ایجاد کنید. این کار باعث می‌شود که کمر زیبا به نظر برسد. همچنین می‌توانید به دنبال شلوارها و دامن هایی بروید که دارای انحنا هستند تا لاغرتر به نظر برسید. از آن‌جایی که پاهای خوش فرمی دارید، سعی کنید در انتخاب لباس بیشتر بر این قسمت بدن تمرکز کنید. تاپ و لباس‌های کمربند دار، لباس‌هایی با آستین‌های کلوش، شلوار جین تیره، تاپ‌های دکلته، دامن‌ها و شلوارهای کوتاه و راسته، کت‌ها و پیراهن‌های اپل دار، کمربند، گوشواره و گردنبند بزرگ، کفش پاشنه بلند فرم بدن شما را زیباتر می‌کنند.

افراد با فرم بدن الماسی هم مانند افرادی که فرم بدن بیضی شکل دارند، بهتر است شلوارهای جین مخروطی نپوشند و در انتخاب پیراهن و تاپ به دنبال لباس‌هایی با طرح‌های شلوغ و درست نروند. لباس‌هایی با طرح‌های عمودی و چکمه‌‌های بزرگ هم انتخاب مناسبی برای اندام الماسی شکل نیستند.

۹. شکل بدن ساعت شنی بالا

فرم بدنی ساعت شنی رو به بالا

این فرم بدن کاملا شبیه به شکل ساعت شنی است. کمر شما زیباترین قسمت بدن شماست و قطعا باید سعی کنید آن را برجسته کنید. شانه‌های شما کمی گرد خواهد بود و باسن شما بزرگتر است. در نتیجه بدنی متناسب و پاهایی خوش فرم خواهید داشت.

با این اندام درست‌ترین انتخاب پوشیدن لباس‌ها و تاپ‌های یقه V و لباس‌های تیره است. برخی از ژاکت‌ها، دامن‌ها و پیراهن‌های خوش‌دوخت انتخابی عالی هستند که فرم باسن شما زیباتر به نظر برسد؛ اما توصیه می‌کنیم از پوشیدن شلوارهای جین یا ژاکت‌های گشاد، لباس‌های گشاد، یقه‌های مربعی شکل، یقه قایقی و دامن یا شلوار راه راه گشاد خودداری کنید.

۱۰. تیپ بدنی باریک

تیپ بدنی باریک

اگر باسن و شانه‌های شما کاملاً در یک راستا قرار دارند، تیپ بدنی لاغری دارید. شما ساختار استخوانی کوچکی دارید و مانند یک پرنده سبک هستید! تمایلی به افزایش وزن سریع ندارید، اما در یک چشم به هم زدن وزن کم می‌کنید. دست و پاهای لاغری دارید و فرم باسن شما صاف است. می‌توان گفت داشتن تیپ بدنی باریک آرزوی هر کسی است، زیرا می‌توانید تقریباً هر لباسی بپوشید و بی‌عیب به نظر برسید.

همانطور که گفتیم که انتخاب پوشش بسیار متنوعی دارید و می‌توانید شلوار جین یا شلوار مخروطی تا مچ پا، دامن‌های پفی، شلوار سندبادس، شلوار جین گشاد، لباس‌های رنگ روشن، لباس‌های با راه راه‌های پهن، تاپ کمربنددار، لباس‌های تونیک، تاپ‌های کوتاه، دامن‌های بلند، دامن‌های مدادی، تاپ‌های پف‌دار، کفش‌های تخت، پاشنه‌های مدادی، چکمه های بلند، شلوار چرمی یا شلوار جین با کت چرمی، کمربندهای پولک دار و کتانی‌های رنگارنگ بپوشید.

نکته‌ای که خانم‌هایی که تیپ بدنی باریک دارند باید به آن توجه کنند، این است که خیلی به دنبال اکسسوری‌ها و بدلیجات بزرگ مثل النگوهای پهن نروند و لباس‌های بیش اندازه تنگ یا گشاد نپوشند. همچنین در انتخاب تاپ و پیراهن طرح‌های گل‌‌دار درشت را انتخاب نکنند و شلوارها و جین‌های تیره نپوشند.

۱۱. فرم بدن ورزشی

فرم بدنی ورزشی

این تیپ بدنی همان‌طور که از نام آن مشخص است با منحنی‌های خوش‌فرم و جذاب قابل شناسایی است. اندازه شانه‌ها و لگن شما تقریباً یکسان است و به‌طور کلی بدن شما عضلانی‌تر، ران‌ها و ساق‌ها سفت، شانه‌ها خوش‌فرم و گردن پهن‌تر و بلندتر است. نکته کلیدی پوشیدن لباس در بدن‌هایی با فرم ورزشی یا مستطیلی این است که با برجسته کردن پاها و سایر انحناها، نیمه بالایی خود را متعادل کنید و می‌توانید لباس‌ها و دامن‌هایی تا زانو بپوشید. اما از پوشیدن تاپ‌های دکلته، ژاکت‌های گشاد، لباس‌های یقه‌های V، صندل‌های بنددار، کفش‌های تخت و گوشواره‌های درشت خودداری کنید.

۱۲. فرم بدن آب‌نبات چوبی

فرم بدن آب نبات چوبی

شاید نام این فرم بدن کمی عجیب باشد اما آنجلینا جولی معروف‌ترین فردی است که این شکل بدن را دارد. فرم بدن آب‌نبات چوبی با سینه کامل و گرد، کمر و باسن باریک، پاهای بلند و شانه های پهن مشخص می‌شود. لباس‌هایی با یقه‌های قایقی، یقه هفت، دامن‌هاو شلوارهای چاک‌دار تا زانو، کفش پاشنه بلند، کت‌های چرم، پیراهن‌های راسته، کت‌های کمربنددار و شلوارهای دم‌پا گشاد انتخاب‌های بسیار خوبی برای این تیپ بدنی هستند. ام از پوشیدن تاپ‌های گشاد، دامن‌های بلند، گردنبندهای بزرگ، شلوارهای فاق بلند و بلوزهای یقه اسکی خودداری کنید.

آیا فرم بدن تغییر می‌کند؟

شکل بدن زنان ممکن است بسته به سن، بارداری، عادات غذایی و سبک زندگی تغییر کند. در این موارد ساختار اصلی استخوان ثابت می‌ماند، اما مواردی مثل بارداری می‌تواند باسن شما را پهن‌تر کند یا رژیم غذایی ناسالم فرم بدن شما را تغییر دهد یا در اثر انجام حرکات ورزشی، فرم بدن شما به فرم بدن ورزشی تبدیل شود. پس با توجه به سبک زندگی فرم بدن می‌تواند می‌تواند از حالتی به حالت دیگر تغییر کند.

شما می‌توانید با توجه به مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، تعیین کنید که دارای کدام تیپ بدنی هستید  و با توجه به اینکه اندام شما با ارزش‌ترین دارایی شماست، کد لباس خود را به درستی انتخاب کنید. در آخر این نکته مهم را هم فراموش نکنید که چیزی به نام شکل بدنی “کامل” وجود ندارد. تنها چیزی که مهم است سلامتی و شادی شماست.

منبع: StyleCraze