شنبه 02 بهمن ساعت 14:11 به وقت تهران - مصادف با Jan 2022 22

ad

۸ فایده‌ی باورنکردنی ماساژ صورت که حتما باید بدانید

mahmood

نویسنده : https://www.digistyle.com/mag

پنج شنبه 23 دی 1400

ساعت : 13:10

۸ فایده‌ی باورنکردنی ماساژ صورت که حتما باید بدانید

ماساژورها برای قرن‌هاست که از فواید ماساژ بدن می‌گویند. کاهش استرس، بهبود گردش خون و افزایش انعطاف‌پذیری بدن فقط چند مورد از فواید ماساژ است. در سال‌های اخیر، ماساژ صورت نیز در بحث مراقبت از پوست بسیار مورد توجه متخصصان قرار گرفته است؛ مانند یک ورزش راحت برای صورت، ماساژ صورت شامل ماساژ دادن نقاط فشار و عضلات کلیدی صورت از جمله خط فک، استخوان گونه و پیشانی توسط انگشت‌ها یا غلطک ماساژ است. در ادامه‌ی این مقاله با مجله‌ی دیجی استایل همراه شوید تا با نحوه‌ی ماساژ صورت و فواید بی‌نظیر آن آشنا شوید.

ماساژ صورت چیست؟

ماساژ صورت چیست

ماساژ صورت دقیقا همان چیزی است که به نظر می‌رسد. ماساژ صورت یعنی عملی که توسط انگشتان یا بعضی ابزار مانند غلتک مخصوص برای ماساژ دادن بافت صورت استفاده می‌شود. برخی از مزایای آن می‌توان به افزایش گردش خون، کاهش پف صورت، ظاهری برجسته و درخشان‌تر و حذف تنش در صورت شما نام برد. متخصصان توصیه می‌کنند که حداقل سه بار در هفته ماساژ صورت را انجام دهید.

تاریخچه‌ای مختصر از ماساژ صورت

ماساژ پوست

ماساژ صورت و تکنیک‌های آن در واقع به گذشته‌ی دوری برمی‌گردد. مدت‌ها پیش، تکنیک اصلی ماساژ آنمای چینی (Chinese Anma) بود که در قرن ششم در ژاپن استفاده می‌شد و در آن روزها بین مردم محبوب و معروف شد. بعدها در سال ۱۴۷۲ دو استاد ماساژ آنما، به طور جداگانه وارد یک مسابقه‌ی تکنیک‌های مخصوص برای افزایش زیبایی شدند. در این مسابقه هردوی این نفر تحت تاثیر مهارت‌های یکدیگر قرار گرفتند و تصمیم گرفتند تا باهم یک تیم تشکیل دهند. به این ترتیب مدرسه‌ی ماساژ کوبیدو (School of Kobido Massage) پایه‌گذاری شد. این تکنیک‌ها بعد از گذشت ۵۰۰ سال همچنان در حال استفاده هستند. این دو استاد، ماساژ صورت را به وجود آوردند که باعث ریلکس شدن و آرامش صورت می‌شود. به زبان ساده، در ماساژ کوبیدو روی نوازش ملایم و فشار آوردن بر عضلات صورت تمرکز می‌شود که در نتیجه سلول‌های پوست صورت را فعال می‌کند. فقط کافیست چند دقیقه از این ماساژ بگذرد که شل شدن عضله‌های صورتتان را حس کنید.

انواع مختلف ماساژ صورت

ماساژ صورت

چندین نوع و تکنیک از ماساژ صورت وجود دارد که می‌توانید به تنهایی یا توسط یک متخصص انجام دهید. انواع مختلف ماساژ صورت عبارت‌اند از:

  • تخلیه‌ی لنفاوی
  • رفلکسولوژی
  • شیاتسو
  • گوآ شا
  • سوئدی
  • اصلاحی
  • سینوسی
  • طب فشاری

تکنیک‌های مختلف ماساژ صورت شامل موارد زیر می‌شوند:

  • حجامت
  • ماساژ دیجیتال یا توسط بند انگشتان
  • تا کردنی
  • افلوراژ
  • ارتعاش
  • ضربه زدن
  • نیشگون گرفتن

مزایای ماساژ صورت

پوست سالم

ماساژ صورت مزایای بسیار زیادی دارد که می‌تواند شما را شگفت‌زده کند. در ادامه برخی از مزایایی که توسط تحقیقات و شواهد دیده شده‌است را بررسی خواهیم کرد.

۱. جلوگیری از پیری زودرس و چین و چروک

یکی از مزایای اصلی ماساژ صورت، توانایی آن در بهبود ظاهر پوست است. یک مطالعه‌ی کوچک در سال ۲۰۱۷ از یک منبع معتبر، اثر ماساژ صورت به همراه یک دستگاه ماساژ تحریک‌کننده را بررسی کرد. شرکت کنندگان در این مطالعه، به مدت ۸ هفته از این دستگاه و کرم‌های ضدپیری در قسمت‌های صورت و گردن خود استفاده می‌کردند. در نتیجه‌ی این آزمایش، اثر کرم‌ها هنگام استفاده با ماساژ صورت افزایش پیدا کرده بود و بهبود قابل تشخیصی در چین و چروک و افتادگی پوست و بافت صورت نیز دیده شد. همچنین در تحقیقات دیگر، محققان متوجه شدند که انجام ماساژ صورت به مدت ۱ دقیقه و دو بار در روز، باعث افزایش پروتئین‌های پوستی شده که از پیری پوست جلوگیری می‌کند.

۲. فشار سینوس

درباره‌ی این موضوع، تحقیقات علمی خیلی عمیقی صورت نگرفته است؛ اما تا زمانی که مشکل شما عفونی یا مشکل سینوسی حاد نباشد، می‌توان از ماساژ صورت برای تسکین فشار، ناراحتی و گرفتگی سینوسی استفاده کنید. همچنین ماساژ سینوسی به تخلیه‌ی مخاط، کاهش سردرد و افزایش گردش خون نیز کمک خواهد کرد.

۳. درمان جوش و آکنه

همان‌طور که می‌دانید، تحریک پوست از طریق ماساژ، به بهبود گردش خون در صورت کمک می‌کند؛ بنابراین این اتفاق به باعث کاهش آکنه و جوش در صورت شما می‌شود. برخی افراد برای ماساژ صورت از روغن‌های طبیعی و مفید مانند روغن زیتون استفاده می‌کنند. نتایج استفاده از این روغن برای هرکسی ممکن است متفاوت باشد؛ اما می‌توانید روی یک قسمت کوچک پوستتان این کار را امتحان کنید تا نتیجه‌ی آن را ببینید. توجه کنید که در حین انجام ماساژ خشن نباشید و با ملایمت این کار را انجام دهید. از استفاده از هرگونه لایه بردار مخصوصا برای نقاط پوستی حساس خودداری کنید.

۴. TMJ

افرادی که در مفصل گیج‌گاهی فک خود مشکل دارند، ممکن است در فک یا صورت احساس ناراحتی داشته باشند که می‌تواند شامل سردرد، گوش درد یا قفل شدن فک باشد. طبق گفته‌ی کلینیک کلیولند، ماساژ نقطه‌ای می‌تواند به کاهش انقباض، التهاب یا درد عضلات صورت و فک کمک کند. این ماساژ زمانی که با تمرینات فک ترکیب شود تاثیربخش‌تر خواهد بود.

۵. پوست درخشان

اگر دوست دارید پوستی روشن، درخشان و جذاب داشته باشید، ماساژ صورت یک راه حل تضمینی برای شما خواهد بود. تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۰۲، مشخص کرد خانم‌هایی که ماساژ صورت انجام می‌دادند، پوست با طراوت و شاداب‌تری نسبت به بقیه داشتند. همچنین در طی این تحقیقات مشخص شد که ماساژ صورت می‌تواند در افزایش انعطاف‌پذیری و سفت شدن بافت پوست نیز کمک کند.

۶. جریان خون پوست

استفاده از غلتک ماساژ تاثیر مثبتی بر روی جریان خون پوست می‌گذارد که می‌تواند به بهبود ظاهر پوست کمک کند. بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۸، افرادی که به مدت ۵ دقیقه توسط غلتک، صورتشان را ماساژ دادند، باعث افزایش جریان خون در آن ناحیه تا ۱۰ دقیقه بعد از ماساژ شدند. بعد از تکرار این روند به مدت ۵ هفته، تاثیر بی‌نظیر آن در صورت قابل مشاهده بود.

۷. جوان‌سازی پوست

ماساژ صورت می‌تواند به کاهش تنش و فشار و در عین حال به افزایش آرامش و سلامت پوست کمک کند. در طی یکی از تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۸ انجام شد، نشان داد که عضلات صورت خانم‌هایی که دو بار در روز و به مدت ۳۰ ثانیه در طی ۸ هفته ماساژ صورت انجام می‌دادند، سفت‌تر شد.

۸. کمک به بهبود بافت زخم شده

اگر روی پوست صورت خود جای زخم دارید که در حال بهبودی است، مانند یک زخم ناشی از سوختگی، ماساژ صورت برای کمک به این روند می‌تواند بسیار مفید باشد. ماساژ دادن بافت زخم شده و نواحی اطراف آن، به افزایش جریان خون، شل شدن بافت‌های مجاور و صاف شدن برجستگی‌ها کمک می‌کند. همچنین در طی یکی از تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، مشخص شد که ماساژ دادن باعث کاهش درد، حساسیت و خارش نیز می‌شود.

چگونه در خانه ماساژ صورت انجام دهیم؟

ماساژ پوست صورت

اگر زمان کافی برای رفتن به مراکز ماساژ را ندارید، اصلا نگران نباشید؛ شما می‌توانید به راحتی در خانه نیز این روتین را انجام دهید. قبل از شروع، حتما صورت و دستان خود را بشویید و تمیز کنید. برای اینکه انگشتان شما راحت‌تر روی پوست حرکت کنند، می‌توانید از مقداری سرم، روغن یا بالم پاک‌کننده استفاده کنید. اگر زمان کافی دارید، می‌توانید به دلخواه، از محصولات مخصوص به ماساژ مانند غلتک‌ها و گوی‌های مخصوص ماساژ نیز استفاده کنید. هر حرکت را ۵ بار تکرار کنید یا به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه روی محل مورد نظر تمرکز کنید. از فشار ملایم اما محکم استفاده کنید و توجه کنید تا از انجام هرگونه حرکت خشن خودداری کنید.

  • برای ماساژ دادن شقیقه‌ها، از حرکات دایره‌ای شکل ریز استفاده کنید.
  • از کف دست و نوک انگشتان خود برای ماساژ دادن دو طرف صورت استفاده کنید. از چانه شروع کنید و به سمت پیشانی بروید.
  • به کمک انگشت حلقه‌ی خود، روی استخوان ابرو فشار بیاورید و از گوشه‌ی داخلی به سمت بیرون آن را ماساژ دهید. این حرکت را برای زیر چشم هم انجام دهید.
  • به کمک انگشت اشاره و انگشت شست خود، به آرامی ابروهای خود را از گوشه‌ی بیرونی به سمت داخل نیشگون بگیرید.
  • انگشتان خود را بین دو ابرویتان فشار دهید و مانند یک هلال آن را به سمت بالا و شقیقه‌ی خود بکشید.
  • چند ثانیه انگشتتان را در فضای بین ابروهایتان فشار دهید و سپس در جهت عقربه‌های ساعت و خلاف جهت عقربه‌های ساعت به این فشار ادامه دهید.
  • توسط انگشت اشاره و انگشت وسط، به زیر استخوان گونه‌ی خود فشار وارد کنید. از مرکز صورت و بغل بینی شروع کنید، از زیر استخوان گونه رد شوید و این حرکت را به سمت شقیقه‌ها بکشید.
  • برای تاثیر بیشتر، به همراه بند انگشتانتان، روی صورت خود فشار وارد کنید. از قسمت بینی خود شروع کنید و این حرکت را به سمت گونه و گوش خود ادامه دهید.
  • از انگشت شست و دو انگشت اول، برای ماساژ چانه استفاده کنید. از مرکز چانه شروع کنید و همان‌طور که به سمت گوش می‌روید پوست خود را به آرامی نیشگون بگیرید.
  • انگشت اشاره و وسط خود را خم کنید و با فشار ملایم، روی خط فک خود را ماساژ دهید.
  • از حرکات دایره شکل کوچک برای ماساژ دادن ناحیه‌ی پایین لاله‌ی گوش خود استفاده کنید.
  • توسط انگشتان اشاره، دو سمت تیغه‌ی بینی خود را به سمت بالا و به طرف ابروها ماساژ دهید.

چگونه از غلتک ماساژ استفاده کنیم؟

ماساژ صورت به همراه غلتک مخصوص

گفته می‌شود که استفاده غلتک‌های ماساژ برای قرن‌هاست که در شرق آسیا استفاده می‌شوند و دارای خواص درمانی هستند. سنگ یشم که در این غلتک‌ها وجود دارد، علاوه بر بهبود جریان خون و کاهش پف صورت، به جذب بهتر سرم و روغن‌هایی که برای ماساژ استفاده می‌کنید کمک می‌کند.

استفاده از غلتک ماساژ بسیار ساده است. قبل از اینکه شروع کنید، می‌توانید غلتک خود را برای چند ساعت در فریزر بگذارید. (این کار به کاهش پف صورت کمک بیشتری می‌کند.) با استفاده از انتهای بزرگ غلتک، قسمت‌های گونه، فک و پیشانی خود را توسط فشار ملایم، به سمت بالا ماساژ دهید. از انتهای کوچک‌تر غلتک هم برای ماساژ دادن نواحی زیر و بالای چشم و بین ابروی خود استفاده کنید.

حرف آخر

ماساژ صورت یک راه حل عالی برای داشتن پوستی جوان، شاداب و سالم است. یکی از مزایای آن این است که می‌توانید این کار را به راحتی در خانه و در زمان خیلی کم انجام دهید. برای بهبود وضعیت پوستی خود، در حین ماساژ از هر محصول پوستی که با پوست شما سازگار است استفاده کنید. اگر می‌خواهید اثربخشی ماساژ را چند برابر کنید، زمانی کافی برای استراحت و پیروی از یک رژیم غذایی سالم را در روتین روزانه‌ی خود قرار دهید.

منابع: Healthline, Purewow, Skinotherapy

منبع https://www.digistyle.com/mag
برچسب ها